مبانی نظری و پیشینه تحقیق رفتارهای پرخطر 57 صفحه


مبانی نظری و پیشینه تحقیق رفتارهای پرخطر 57 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق رفتارهای پرخطر 57 صفحه

دانلود نمونه فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی با عنوان مبانی نظری و پیشینه تحقیق رفتارهای پرخطر بصورت جامع و کامل برگرفته شده از پایان نامه کارشناسی ارشد با منابع بروز و جدید

مشخصات فایل
تعداد صفحات57
حجم148 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdocx
دسته بندیروانشناسی و علوم تربیتی
توضیحات کامل

تعریف نظری رفتارهای پرخطر: 
برخی از رفتارها که تاثیرات مستقیم و غیر مستقیم عمیقی بر سلامت فرد و جامعه می گذارند و عواقب منفی در بردارند " رفتارهای پرخطر " می نامند . در صورت ثبات این رفتارها در شخصیت فرد، سبک زندگی او ناسالم نامیده می شوند. رفتارهای پرخطر سنین نوجوانی و جوانی عمدتا شامل استعمال دخانیات، اعتیاد و سوء مصرف مواد، رفتارهای مرتبط با صدمات و جراحات( مثل خشونت ) ، رفتارهای جنسی ناسالم ، الگوهای ناسالم تغذیه و الگوی تحرک کم بدنی می باشند. 

 

 

تعریف عملیاتی رفتارهای پرخطر : 
منظور از رفتارهای پرخطر نمره ای است که دانش آموز از پرسشنامه خود ساخته تغییر نگرش در رفتارهای پر خطر بدست می آورد.(رجایی ، شفیعی،1391)

 

 

 

 


خانواده اولین مکان رشد شخصیت، باورها و الگوهای رفتاری فرد است. خانواده علاوه بر اینکه، محل حفظ و رشد افراد و کمک به حل استرس و پاتولوژی است، منبعی برای تنش، شکل و اختلال نیز می باشد. نا آگاهی والدین، ارتباط ضعیف والدین و کودك، فقدان انضباط در خانواده، خانواده متشنج یا آشفته و از هم گسیخته، احتمال ارتکاب به انواع بزهکاریها مانند سوء مصرف مواد را افزایش می دهد. همچنین والدینی که مصرف کننده مواد هستند باعث می شوند فرزندان با الگوبدا رری از رفتار آنان مصرف مواد را یک رفتار بهنجار تلقی و رفتار مشابهی پیشه کنند.
 

 

 

 


پیر نلیا لارسمن و همکاران  (2011) در مطالعه ای به بررسی مطالعات انجام شده در زمینه رفتارهای پرخطر پرداختند. نتایج این مطالعات نشان داد که سن،  قومیت،  وضعیت اقتصادی،  قرار گرفتن در معرض نزدیک به ادراک منفی، کنترل ادراک، دانش، وسواس و تصورات غلط به عنوان متغیرهای کمکی، از رفتارهای پرخطر است. شواهد نشان می دهد که ارتباط منفی و مثبت بین درک خطرناک و رفتار پرخطر در مطالعات بدست آمده است. همچنین نتایج نشان داد که درک خطرتوسط نوجوانان، دانش کنترل ادراک(واکنش و خودکارآمدی) به عنوان تشویقی برای مسئولیت پذیری در نوجوانان می باشد. 

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست
چکیده    1
تعریف نظری رفتارهای پرخطر
تعریف عملیاتی رفتارهای پرخطر
فصل دوم  مبانی نظری و پیشنیه تحقیق    3
2-1- بخش اول:مبانی نظری پژوهش    4
رفتارهای پرخطر    4
2-1-2-1- موادمخدر و روان گردان    6
2-1-2-1-1- تعریف اعتیاد و ملاکهای تشخیص آن    7
2-1-2-1-2- عوامل زمینه ساز مستعد کننده اعتیاد    9
1- عوامل مخاطره آمیز فردی    9
2- عوامل مخاطره آمیز بین فردی و محیطی    10
3-  عوامل مخاطره آمیز اجتماعی    11
2-1-2-1-3- عوامل مؤثردرادامه مصرف :    11
2-1-2-1-4- عوامل مؤثردرتداوم مصرف:    12
2-1-2-1-5- دیدگاههای مطرح روانشناختی در زمینه سوءمصرف مواد    13
1- دیدگاه روان تحلیلی    13
2- دیدگاه زیستی    14
3- دیدگاه فرآیند متضاد    15
4- دیدگاه الگوهای تقویت مثبت    15
5- نظریه یادگیری اجتماعی بندورا    16
6- دیدگاه الگوهای شرطی سازی و یادگیری    16
2-1-2-1-6- نقش تکامل شخصیت در اعتیاد:    17
2-1-2-1-7- نقش دوره نوجوانی در اعتیاد:    18
2-1-2-1-8- نقش صفات شخصیتی در اعتیاد:    19
2-1-2-1-9- دیدگاه اسلام در مورد اعتیاد    20
2-1-2-2- دخانیات    21
2-1-2-2-1- علل گرایش نوجوانان و جوانان به مصرف سیگار    21
2-1-2-3- مشروبات الکلی    22
2-1-2-3-1- اثرات مشروبات الکل بر بدن:    22
2-1-2-4- ایدز    23
2-1-2-4-1- آمار ایدز در ایران    27
2-1-2-5- خشونت    29
2-1-2-5-1 نظریه های خشونت:    31
1- نظریه رفتار غریزی    31
2-  نظریه زیست محیطی    32
3-  نظریه پالایش روانی    32
4-  نظریه ناکامی- پرخاشگری    33
5- نظریه مبادله    33
6- نظریه نظارت اجتماعی    34
7- نظریه های کارکرد گرایی    34
8- نظریه منابع    34
9- نظریه سیستمی    35
10- نظریه یادگیری اجتماعی    35
2-2- بخش دوم:مطالعات انجام شده داخلی وخارجی    35
2-2-1- سوابق مربوط به طرحواره های ناسازگار اولیه:    35
2-2-2- سوابق مربوط به رفتارهای پرخطر    38
فهرست منابع:    43


 


توضیحات بیشتر و دانلود


صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود


http://pdm8.ir/?p=2063